جراحی فک یا ارتوگناتیک عملی است که برای اصلاح ناهنجاری های فکی انجام می گیرد. اصطلاح “ارتوگناتیک“ از کلمه ی یونانی “orthos”  به معنای صاف کردن و “gnathic” به معنای فک می باشد. از این رو اصطلاح ارتوگناتیک به معنای “صاف کردن فک” می باشد.در دنیای پزشکی امروز این اصطلاح به طور مشخصی در مورد درمان به وسیله ی جراحی با هدف صاف کردن و تنظیم مجدد فک صحبت می کند. بسیاری از شما حداقل یک یا دو نفر را می شناسید که جراحی ارتوگناتیک را انجام داده اند. او ممکن است به شما گفته باشد که فک او ثابت شده است و یا ممکن است گفته باشد که فک او را برای جراحی شکسته اند. در این لحظه شما ممکن است از خود بپرسید که چرا این شخص خود را در معرض این جراحی بی رحمانه قرار داده و انقدر خجالتی بوده که نتوانسته است سوال کند.

دلیل انجام جراحی ارتوگناتیک

دلایل متعددی برای مفید بودن اصلاح ناهنجاری فک از طریق ارتودنسی و درمان ارتوگناتیک وجود دارد. هنگامی که درمان ارتودنسی به تنهایی نتواند مشکل را اصلاح کند. گاهی اوقات ناهنجاری‌های مادرزادی، اختلالات رشد یا ضربه به دهان در گذشته منجرر به بدشکلی فک می‌شوند بطوری که از دستیابی به نتایج رضایت‌بخش و زیبا پس از درمان ارتودنسی جلوگیری می‌کنند.

اصلاح عملکرد فک

اصلاح عملکرد فک به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا بتوانند غذا را طبیعی‌‌تر بجوند و غذاهایی که قبلاً قادر به خوردن آنها نبودند را نیز مصرف کنند.

بهبود نتایج طولانی مدت ارتودنسی (ماندگاری)

در برخی موارد، درمان ارتودنسی به تنهایی می‌تواند موجب بهبود تناسب فک در حین درمان و بلافاصله پس از آن شود. هر چند هنگامی که یک ناهنجاری زمینه‌ای فک دلیل بروز مشکل باشد، گاهی اوقات درمان ارتودنسی باید به طریقی انجام شوند که حفظ موقعیت دندان‌ها طی یک دوره‌ی زمانی بعد از جدا کردن بریس‌ها، دشوار خواهد بود. در این شرایط اغلب عمل جراحی می‌تواند نتایج طولانی مدت را بهبود بخشد.

کاهش مدت زمان کلی درمان

در برخی موارد، چندین گزینه برای درمان وجود دارند از جمله ارتودنسی یا ترکیبی از ارتودنسی و جراحی. در این موارد، روش ترکیبی ارتودنسی جراحی می‌تواند در مدت زمان کوتاه‌تری به اتمام برسد، زیرا حرکت استخوان فک به یک موقعیت آناتومیکی بهتر ممکن است میزان درمان ارتودنسی مورد نیاز را کاهش دهد.

تغییر در ظاهر صورت

قرارگیری فک در موقعیت بهتر اغلب می‌تواند منجر به زیبا شدن ظاهر چهره شود.

بهبود تنفس

هنگامی که جراحی بر روی فک انجام شود، قابلیت تنفس به مراتب بهتر خواهد شد. این نوع جراحی اغلب موجب بهبود چشمگیر مشکلات مرتبط با وقفه تنفسی در خواب می‌گردد.

بهبود تکلم

اصلاح فک‌ها یا دندان‌های نامنظم و بدشکل تاثیر مثبتی بر تکلم غیر عادی می‌گذارد. ممکن است نیاز باشد جراحی فک همراه با گفتار درمانی انجام شود تا ناهنجاری‌های گفتاری اصلاح شوند.

بهبود درد فک

بیمارانی که دچار درد مفصل فک یا درد در عضلات فک خود هستند ممکن است پس از اصلاح موقعیت فک احساس بهتری داشته باشند. با اینکه این کاهش درد در بسیاری از بیماران رخ می‌دهد، اما هیچ تضمین قطعی نیست که این عمل بتواند بطور کامل درد را کاهش دهد یا از بین ببرد.

انواع جراحی‌های فک ارتوگناتیک

روش های مختلف جراحی فک به مدل فک و ناهنجاری های فک بیمار بستگی دارد.
جراحی های تک فک یا SINGLE JAW: اگر فقط فک پایین و یا فک بالا نیاز به جراحی فک داشته باشد.
جراحی های هر دو فک یا BIMAX: اگر هر دو فک پایین و بالا نیاز به جراحی ارتوگناتیک فک داشته باشد.

مزایا

جراحی فک، دندانها و فکین شما را به موقعیتی حرکت می دهد که از تعادل، سلامت و عملکرد بالاتری برخوردار هستند. اگرچه هدف اصلی جراحی بهبود رابطه دندانی فکی و زیبایی صورت است، برخی بیماران با بهتر شدن تکلم و حتی تنفس (باز شدن راه هوایی) نیز روبرو می شوند. نتایج جراحی فک می تواند اثرات مثبت و شگرفی بر تمامی جنبه های زندگی شما داشته باشد.

عوارض

احساس درد: درد و ناراحتی بعد از جراحی که البته نسبت به سایر جراحی های شکم یا سزارین یا حتی آپاندیسیت کمتر می باشد.
گرفتگی بینی: گرفتگی بینی می تواند ناشی از لوله هایی باشد که در داخل سوراخ های بینی در هنگام جراحی جاگذاری شده است یا اینکه پس از جراحی فک بالا اتفاق بیفتد.وقتی که بینی دچار احتقان می شود می توان به وسیله اسپری های پاک کننده ی مخصوص بینی این مشکل را برطرف کرد.پنبه ی آغشته به آب گرم نیز می تواند برای بیرون آوردن ترشحات بینی مفید باشد.
خونریزی: به علت اینکه برش داخل دهان میباشد ، امکان پانسمان وجود ندارد و خونریزی مختصر طبیعی است.
عفونت: در جراحی فک عفونت نادر است و درصورت ایجاد به راحتی قابل درمان میباشد و آسیب به لثه یا دندانها که این مورد هم خوشبختانه نادر است.
کاهش حس صورت: کاهش حس صورت بعد از جراحی به علت دستکاری یا کشش اعصاب شایع میباشد و در اکثر موارد موقتی و گذراست. بی حسی در اعمال جراحی فک بالا اطراف لب فوقانی و بینی است و در فک پائین بی حسی در لب پائین و چانه میباشد. به هرحال این بی حسی به کاهش درد بیمار کمک نموده و معمولاً در عرض چند هفته برطرف میشود. در بعضی موارد ممکن است این بی حسی دائمی شود.
خطرات بیهوشی: با پیشرفت های اخیر ، بیهوشی عمومی کاملاً امن و مطمئن می باشد.متخصص بیهوشی تمام جزئیات و آزمایشات لازم جهت بیهوشی راحت و مطمئن را قبل از عمل انجام میدهد.
کاهش وزن: اوایل دوره ی پس از جراحی ،کاهش وزن تا ۲.۵ کیلو پیش بینی می شود.در بیشتر موارد کاهش وزن به دلیل کاهش اشتها می باشد که به پوشیدن الاستیک ها مربوط می شود.پس از هفته ی اول اشتهای شما باید به اندازه ی کافی بهبود یابد که بتواند وزن از دست رفته ی شما را جبران کند

تاثیر ارتودنسی در درمان

اگرچه ممکن است کودکان دچار عارضه های مادرزادی خاصی باشند که جراحی را برای آنها ضروری سازد، اما این اتفاق تنها بعد از اتمام رشد آنان امکان پذیر است.  این سن برای دختران معمولا حدود ۱۳ تا ۱۵ سال و برای پسران ۱۶ تا ۱۸ سال است. با این حال، تشخیص زودهنگام و شروع درمان ارتودنسی ممکن است فرد را به طور کلی از جراحی ارتوگناتیک بی نیاز کند. معمولا ۹ تا ۱۸ ماه قبل از جراحی فرد از بریس های ارتودنسی استفاده خواهد کرد. بعد از جراحی فک، ارتودنتیست کار تنظیم دندان ها را تمام خواهد کرد و در نهایت بریس ها برداشته خواهند شد. کل پروسه ارتودنسی، از جمله جراحی، ممکن است یک تا سه سال طول بکشد

بهبودی

پس از پایان جراحی، پزشک وضعیت بهبودی بیمار را از نزدیک تحت کنترل قرار داده و به تامین حداکثر راحتی ممکن برای بیمار در طول این مدت کمک می‌کند. اکثر افراد پس از این جراحی نیاز به یک دوره 6 تا 12 ماهه درمان ارتودنسی به منظور تکمیل شرایط درمان و ایجاد وضعیت صحیح در ارتباط با قرار گرفتن مناسب دندان‌ها در کنار یکدیگر و ایجاد ظاهر مناسب هستند. به این ترتیب اکثر بیماران احساس بهتر و وضعیت سالم‌تر و راحت‌تر با گذشت زمان پیدا خواهند کرد. در حقیقت این جراحی می‌تواند نتایج قابل توجه برای فرد در جنبه‌های مختلف و متعدد به همراه داشته باشد.