دندان نهفته دندانی است که به صورت نرمال به داخل دهان رویش نیافته است و تمام یا بخشی از آن توسط لثه یا استخوان پوشیده باقی مانده است. نهفتگی دندانها می تواند به دلیل موقعیت ناصحیح جوانه دندانی درحال تکامل، از دست رفتن زودهنگام دندانهای شیری و یا به طور کلی کمبود فضا باشد.

خطرات دندان نهفته

1- بروز بیماری‌های لثه
2- تحلیل استخوان در دندان‌های مجاور دندان نهفته
3- پوسیدگی دندان‌های مجاور
4- عدم امکان پر کردن دندان‌های مجاور
5- تحلیل ریشه دندان مجاور به علت فشار دندان نهفته
6- مزاحمت دندان نهفته برای روکش‌ها یا بریج یا حتی دست دندان
7- پیدایش کیست‌ها یا تومورها که درمان آنها گاهی با برداشتن قسمتی از استخوان فک همراه خواهد بود
8- دردهای عصبی صورت
9- شکستگی فک پایین در ناحیه دندان نهفته در اثر ضربه به فک پایین، به دلیل کمبود استقامت استخوان
10- چرخش دندان‌های مجاور
11- نامرتب شدن دندان‌ها
12- بیماری‌های مفصل گیجگاهی–‌فکی و صداهای ناشی از آن

عوامل مادرزادی ( ارثی )

دراین حالت جوانه دندان دائمی تشکیل نمی شود . شایعترین  دندان دچار غیبت ، دندان عقل می باشد و پس از آن دندان لترال ( دندان کناری جلو ) و یا دندان آسیای دوم کوچک دائمی ممکن است دچار غیبت شوند.

بعضی بیماریهای خاص مادرزادی

مثل سندرم اکتودرمال دیسپلازی که علاوه بر کمبود دندانها ، درگیری پوست و مو نیز مشاهده می شود.

عوامل ثانویه مثل کشیدن دندان های دائمی توسط دندان پزشک

اگر دندانی توان رویش داشته باشد (که عکس این حالت بسیار نادر است) علت دیگری برای عدم رویش نمی‌توان متصور شد جز اینکه مانعی در مسیر رویش مانع دندان شده باشد: استخوان محکم، لثه محکم، دندان مجاور، …
گاه زود کشیدن دندان‌های شیری باعث جابجایی‌هایی در دندان‌های کناری می‌شود که باعث می‌شود یک یا چند دندان دیگر فضای کافی برای رویش نداشته باشند.
گاهی اندازه دندان‌ها نسبتا به فک بزرگ هستند و حتی با بهترین مراقبت فرد از دندان‌های شیری، باز احتمال نهفتگی دندان وجود خواهد داشت.
اگر شما زیر نظر یک دندانپزشک، متخصص دندانپزشکی اطفال یا متخصص ارتودنسی بوده باشید، احتمالا به موقع دخالت لازم انجام می‌شود تا دچار نهفتگی دندان‌ها نشوید.

اما اگر به هر علتی دچار نهفتگی دندان‌ها شوید چاره چیست؟

بیشترین دندانی که نهفته می‌ماند، دندان عقل است. علت معمولا کمبود فضا یا کج بودن مسیر رویش دندان عقل است. معمولا دندان عقل نهفته بهتر است با جراحی کشیده شود قبل از اینکه دچار مشکلی شود یا کشیدن آن سخت‌تر شود. اما شایع‌ترین دندانی که با نهفته شدنش مردم را دچار مشکل می‌کند، دندان نیش است، به خصوص نیش بالا.
علت این است که دندان نیش در موقعیتی خاص باید رویش بیابد و مسیر طولانی و پیچیده‌ای را برای رویش باید طی کند. بنابراین شانس بیشتری وجود دارد که عوارض کمبود فضای دندان‌ها گریبانگیر این دندان شود آن هم در حدی که حتی نتواند در جای نادرست رویش یابد! دندان نهفته اگر جایی باشد که نتوان آن را به مسیر درست هدایت کرد و یا اگر به استخوان اطراف جوش خورده باشد (فک جوش) عملا چاره‌ای نخواهد بود جز کشیدن آن و بستن فضای آن با ارتودنسی یا پروتز و ایمپلنت. اما اگر امکان هدایت آن به محل وجود داشته باشد و بیمار تمایل داشته باشد شانسش را امتحان کند. راه حل ارتودنسی است. ابتدا ارتودنتیست قوس فک را آماده می‌سازد و در صورت نیاز فضا را برای دندان آماده می‌کند و بعد اگر دندان خود به خود نتواند رویش یابد، باید بیمار جراحی کوچکی برای باز کردن مسیر دندان و چسباندن اتصالات ارتودنسی روی دندان انجام دهد. این جراحی ممکن است توسط یک دندانپزشک خبره یا یک متخصص جراحی فک یا متخصص جراحی لثه انجام شود. بعد از آن ارتودنتیست دندان را با نیروی ملایم به جای خود هدایت می‌کند.

راه‌های درمان دندان نهفته

کشیدن دندان

در مواردی که نشانه دندان نهفته وجود دارد، معمولاً نیاز به کشیدن دندان از طریق جراحی توسط یک دندانپزشک به‌صورت سرپایی می‌باشد. بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی ممکن است انجام شود که این بستگی به‌ شدت شرایط دارد. ابتدا یک برش در لثه‌ها ایجاد می‌شود و هر استخوانی که مانع دندان نهفته شده است قبل از خود دندان برداشته می‌شود. پس از آن جای برش بخیه می‌شود و حفره‌ی دندان با گذاشتن گاز پر می‌شود. اگر دندان برای کشیدن خیلی بزرگ باشد یا کج باشد، جراح با یک مته دندانپزشکی دندان را به قسمت‌های کوچک‌تر تکه می‌کند. اگر دندان نهفته عفونت کند ممکن است جراحی به تعویق بیفتد که در این مورد یک دندانپزشک به‌احتمال خیلی زیاد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند و یک هفته تا ده روز قبل از انجام جراحی صبر می‌کند.

بهبودی

شما نباید در چند روز اول پس از عمل غذاهای جامد، قهوه، نوشابه یا نوشیدنی‌های داغ مصرف کنید. حتی نباید دندان‌هایتان را در روز اول بهبودی مسواک بزنید. زمان بهبودی دندان‌های نهفته معمولی ۳ تا ۴ روز است، اگر چه ممکن است تا یک هفته هم طول بکشد. طول دوره‌ی بهبودی بستگی بسیار زیادی به‌شدت بد بودن نهفتگی دندان و اینکه این دندان‌ها چگونه بیرون زده‌اند، دارد. برای دردتان می‌توانید مسکن‌های تجویزی را که جراحتان به شما می‌دهد یا مسکن‌های توصیه‌شده‌ی بدون نیاز به نسخه را مصرف کنید. برای کمک به ورم آن یک کیسه یخ را روی فک خود بگذارید. سرما به کاهش التهاب کمک می‌کند و ناراحتی آن را تسهیل می‌کند.

درمان ارتودنسی

بهتر است دندان‌های عقل به خاطر پیچیدگی‌شان توسط متخصص ارتودنسی کنترل شوند. گزینه‌های درمانی ارتودنسی مختلفی وجود دارند:
• اگر دندان نهفته زود تشخیص داده شود و کنترل شود، اغلب بریس های ثابت روی دندان‌ها و فضای باز برای دندان‌های نهفته برای بیرون زدن کافی هستند.
• اگر جای نهفتگی دندان دائمی، متوسط تا شدید است، اغلب لازم است دندان نهفته جراحی شود. اینجا جایی است که یک بند توسط جراح دهانی به دندان نهفته متصل می‌شود. زنجیر توسط متخصص ارتودنسی به بریس‌ ها وصل می‌شود که او در واقع از بند استفاده می‌کند تا دندان نهفته را به‌جای درست خود حرکت دهد.
• اگر جای نهفتگی خیلی شدید باشد اغلب یک تصمیم انتخابی گرفته می‌شود که یا دندان نهفته در محل نگه‌داشته شود و دندان‌های اطراف خود را صاف و مرتب کند یا اینکه دندان نهفته کشیده شود و دندان‌های پوشیده شده با بریس ها را صاف و مرتب کند.
• بریس های بالا و پایین اغلب برای صاف و مرتب کردن دندان نهفته لازم می‌باشند.