قفل شدن مفصل فک پایین مشکلی میباشد که فک را درگیر می کند. خوشبختانه این عارضه که به خاطر مختلف بوجود می آید قابل معالجه با دارو و فیزیوتراپی است و فقط در موارد خاص با جراحی و تزریق بوتاکس درمان می شود. قفل شدن مفصل آرواره می¬تواند مشکلاتی را برای مفصل فک به همراه داشته باشد که بیشتر با درد یا کاهش امکان حرکت مفصل همراه است. دلایل گوناگونی برای این موضوع وجود دارد که در بیشتر مواقع جای نگرانی برای آن نیست و با استفاده از روش¬های درمانی ساده می¬توان مشکل را برطرف کرد. قفل شدن فک دهان یک اصطلاح غیر رسمی است که برای توصیف ناتوانی در باز کردن کامل دهان یا مشکلات مربوط به آن به خاطر اسپاسم عضلات فک موجود در ناحیه مفصل فک استفاده می شود (TMJ). در این حالت فرد با مشکل در هنگام باز کردن و بستن دهان خود مواجه می شود و این موضوع می تواند بر وضعیت جویدن غذا و صحبت کردن فرد تاثیر داشته باشد.

علت

از جمله علت درد فک، صدا دادن و قفل شدن فک پایین می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• وارد کردن فشار بر فک یا دندان قروچه کردن در طول خواب باعث می شود که عضلات فک بیش از حد خسته شوند و بر مفصل فشار وارد می کند (اغلب ناشی از استرس).
• فرسایش قسمت داخلی مفصل فک که معمولا ناشی از آرتروز است و منجر به صدا دادن فک می شود.
• آسیب دیدگی مفصل و قفل شدن فک پایین برای مثال، پس از وارد شدن صدمه به صورت یا بعد از جراحی فک.
• گاز گرفتن نامسطح که معمولا ناشی از مشکل در هنگام پر کردن دندان یا وقتی که روکش یا دندان مصنوعی قرار داده می شود، است.
• درد فک پایین با بیماری های خاصی مثل آرتریت روماتوئید یا فیبرومیالژیا مرتبط است.
دندان قروچه و فشرده شدن فک ها می تواند علت درد فک و سندرم مفصل گیجگاهی باشد. وقتی بیش از حد از مفصل فک کار کشیده شد، باعث فرسودگی مفصل، درد و صدا دادن فک می شود. دندان قروچه و فشار دادن دندان ها نیز باعث تغییر قرار گیری دندان های بالایی و پایینی می شود و بر عضلات جونده اثر می گذارد. گاهی اوقات، مردم حتی متوجه نمی شود که دندان های خود را با فشار زیاد به هم می فشارند و دندان قروچه می روند و حتی این کار را در طول خواب انجام می دهند. استرس باعث می شود که بیماران بیشتر دندان قروچه بروند، بر فک خود فشار وارد کنند یا عضلات فک خود را سفت کنند و در نتیجه بر علائم سندورم گیجگاهی فکی از جمله قفل شدن فک پایین تاثیر گذار است. اختلالات سندروم گیجگاهی فکی نیز در بین افرادی که مشکلات دندان (بد گاز گرفتن)؛ مشکلات مفصل (مثل آرتروز)، مشکلات عضلانی یا سابقه آسیب دیدگی فک یا صورت دیگری دارند، شایع تر است.

علائم قفل شدن دندان و فک

از علائم مفصل گیجگاهی فکی علاوه بر درد فک پایین می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- صدا دادن فک پایین
۲- قفل شدن فک پایین
۳- گوش درد
۴- سردرد
۵- سفتی و درد در هنگام صبح
۶- مشکل هنگام غذا خوردن
۷- بیماری ها و آسیب دیدگی های مرتبط قبلی

اغلب، تشخیص مشکل بر اساس علائم شما و معاینه پزشک انجام می¬شود. در بسیاری از موارد، اگر شما سالم هستید و نشانه¬-هایی از مشکلات فک در شما مشاهده می¬شود، نیازی به معاینه پزشک وجود ندارد. به هر حال بررسی¬های احتمالی پزشک در این حوزه می¬تواند شامل موارد زیر باشد:
• تست خون که ممکن است برای یافتن علائم التهاب یا سایر دلایل احتمالی درد در ناحیه مورد نظر مفید باشد.
• اسکن ام آر آی که می تواند برای بدست آوردن یک تصویر دقیق از مفصل فک مورد استفاده قرار گیرد. برای این کار می¬توان از عکس¬برداری رادیولوژی نیز استفاده کرد، اما در صورت امکان استفاده از اسکن ام آر آی، کمتر از این روش در حال حاضر استفاده می شود.
• تشخیص انسداد اعصاب که می تواند به تشخیص اینکه درد مربوط به مفصل یا عضلات فک است کمک کند. تزریق داروی بی¬حسی موضعی نزدیک عصبی که به سمت مفصل فک می¬رود می تواند دلیل درد را مشخص کند. اگر با استفاده از این تزریق درد تسکین پیدا کند، می¬توان احتمال داد که درد از خود مفصل سرچشمه می گیرد.
• آرتروسکپی (استفاده از یک ابزار فیبر نوری برای مشاهده داخل مفصل) را می توان در صورتی که سایر روش¬ها نتوانند علت درد را تشخیص دهند، برای بیمار مورد استفاده قرار داد.

درمان قفل شدن فک

دارو

داروهای ضد التهاب بدون نسخه، مانند ایبوپروفن، ممکن است تا حدودی باعث تسکین درد شوند. با پزشک خود در مورد شل کننده‌های عضلانی نسخه ای برای درد شدید صحبت کنید. در صورت وجود مفصل ملتهب، گزینه دیگری که پزشک‌تان ممکن است در نظر بگیرد تزریق کورتیکواستروئید است. در موارد خاص، پزشک شما ممکن است مسکن، یک داروی ضد افسردگی و یا داروهای ضد اضطراب تجویز کند. مهم است بدانید که، داروها اغلب تنها مشکلات اساسی را برطرف می‌کنند و ممکن است عوارض جانبی ناخواسته داشته باشند.

روش‌های دندانپزشکی

بسیاری از پزشکان در حال حاضر آگاه هستند که دندانپزشکان ویژه آموزش دیده می‌توانند بروز مکرر تریسموس TMJ  را کاهش دهند. این دندانپزشکان ممکن است ایجاد یک بایت (دندانهای نیش) هموارتر با اصلاح خط قرارگیری دندان ها و  یا جایگزینی هر دندان از دست رفته، پر شده و یا روکش که ممکن است باعث نامرتبی دندانهایتان شود را توصیه کنند.

روش‌های جراحی

فقط در شرایط نادر و بسیار شدید ، افراد مبتلا باید کوندیلوتومی یا عمل جراحی جایگزینی مفصل فک با مفصل مصنوعی را درنظر بگیرند. این جراحی‌ها تنها باید به عنوان آخرین راه حل وقتی همه گزینه‌های غیر جراحی دیگر ناتوان شده اند در نظر گرفته شود. اگر یک پزشک متخصص این توصیه ها را به عنوان اولین قدم مطرح کرد، عاقلانه است که برای دریافت نظر دوم با یک دندانپزشک عصب عضله مشورت شود چون خطر عوارض وجود دارد.

درمان‌های خانگی

از آنجا که قفل شدن فک توسط یک اسپاسم عضلانی ایجاد می‌شود، یک درمان کلیدی آزاد کردن عضله است. چند نفس آهسته و عمیق بکشید و یک کمپرس گرم مرطوب روی صورت خود قرار دهید. پزشک شما می‌تواند برخی از ورزش‌های خاص که عضلات آرواره ها را مورد هدف و کشش قرار می‌دهد توصیه کند. در برخی از موارد با شروع یک حرکت در جهت افقی فک می‌توان به بازگشت TMJ به محل کمک کرد، با این حال، این عمل باید در حد اعتدال انجام شود. به اندازه کافی آب مصرف کنید. این کار می‌تواند به بازگشت عضلات، بافت نرم و غضروف به حالت بهبود یافته کمک کند و می‌تواند به بدن اجازه بازسازی  خود را بدهد. شما می‌توانید درد اختلالاتTMJ را با از بین بردن عادات خاص مانند فشار دادن فک و یا دندان قروچه تسکین دهید. هدف کاهش کار کردن ماهیچه‌های فک‌تان باید انجام شود. غذای خود را به قطعات کوچک‌تر برش دهید، مواد غذایی نرم‌تر بخورید و از جویدن آدامس و یا غذاهای جویدنی و چسبنده خودداری کنید. همچنین، سعی کنید دهان خود را هنگام خمیازه کشیدن و یا آواز خواندن زیاد باز نکنید. اگر اغلب هنگام صحبت کردن تلفن خود را بین سر و گردن خود قرار می‌دهید، بدانید که این وضعیت می‌تواند به فک و عضلات گردن شما آسیب برساند. برای تسکین مداوم، برخی از مردم دریافته اند که یوگا، ماساژ و مدیتیشن در کاهش علائم آنها مفید هستند.